
Historia marki Cagiva
Początki Cagivy
W 1950 r. w Varese przez Giovanniego Castiglioniego zostało założone przedsiębiorstwo Cagiva. Nazwa firmy pochodzi od pierwszych sylab nazwiska i imienia założyciela oraz miejscowości (CAstiglioni GIovanni VArese).
Początkowo zajmowali się produkcją drobnych, metalowych komponentów. W 1978 r. synowie Giovanniego – Claudio i Gianfranco rozpoczęli produkcję motocykli.


Rozwój firmy w latach 80.
W następnych latach Claudio Castiglioni przejmuje kierownictwo w firmie. Stopniowo zaczyna skupować prestiżowe marki, które borykały się z problemami finansowymi, m.in. Ducati, Husqvarnę i Moto Morini. Dzięki temu w latach 80. Cagiva stała się piątym największym producentem motocykli na świecie. W 1991 r. Cagiva nabyła przedsiębiorstwo MV Agusta.
Po przejęciu nowych firm, Castiglioni rozpoczął współpracę z czołowymi włoskimi projektantami. Opracowali stylowe motocykle, które podbiły serca konsumentów, jednocześnie sprawdzając się na międzynarodowych torach wyścigowych.

Cagiva obecnie
Ostatni motocykl Cagiva wyprodukowała w 2012 r. Obecnie prezesem przedsiębiorstwa jest Giovanni Castiglioni (syn Claudio Castiglioniego). Firma skupiła się na rozwoju MV Agusty.
Historia modelu Elefant
Projekt
Benvenuto Acerbis (założyciel firmy Acerbis) oraz Claudio Castiglioni, miłośnicy motoryzacji, pierwsze projekty Cagivy Elefant tworzyli na serwetce, podczas ich dzieci bawiły się za oknem. Cała konstrukcja powstawała z myślą o rajdzie Paryż-Dakar, najtrudniejszym i najpopularniejszym rajdzie terenowym.
Elefant na rajdzie Paryż-Dakar
Największym triumfem włoskiego motocykla zdecydowanie jest zwycięstwo na rajdzie Paryż Dakar. Kierowca Edi Orioli dokonał tego dwukrotnie, w 1990 oraz 1994 roku.


Elefant na rynku
Z jednej strony to motocykl turystyczny, jednak jego korzenie rajdowe widać na każdym kroku. Jego zalety okupione były wysokimi kosztami produkcji, co wpłynęło na finalną cenę motocykla. Stanowiło to gwóźdź do trumny dla sprzedaży modelu. W tamtych czasach, nowy Elefant kosztował podobnie co porządny samochód osobowy.
Cena była zbyt wysoka dla przeciętnego motocyklisty, a przez to Elefant nigdy nie zdobył dużej popularności. Przez dwa lata wyprodukowano zaledwie 1000 sztuk tego motocykla.
W roku 1992 Cagiva zaproponowała światu wersję GT, a w roku 1993 wersję AC. Najważniejszymi zmianami było cięcie kosztów i sprawienie, żeby Elefant po prostu zaczął się sprzedawać. Producent zrezygnował z wielu rzeczy (m.in. z atutów wersji Lucky Explorer). Po tych zabiegach zainteresowanie Elefantem wzrosło, chociaż sam motocykl zrobił się bardziej pospolity.